onsdag 6 augusti 2008

SJ och SAS!

Nya skriverier om SJ som enligt tidningar och debattörer som blivit sämre. Än vad? Jag var flitig resenär med SJ på 80-och 90-talet och minns mängder av förseningar till följd av lokskador,nedrivna kontaktledningar, fastfrusna bromsar och köldskadade växlar. En och annan gång dök jag upp vid lunch på jobbet efter att ha suttit efter banan och väntat i timmar. Vagnar gick sönder och vi trängdes i små korta tåg som var timmar från korrekt ankomsttid. Det är tydligen så att SJ inte kunnat bättra sig i samma utsträckning som deras priser gått upp. Det framstår för mig som om frågan om Sverige och konkurrens inte går ihop? Hur kan det komma sig att både transport ( SJ ) och elmarknaden kollapsat sedan vi fick s k avreglering och "fri konkurrens"? Sverige har ett uselt kollektivtrafiksystem som framstår som ett undermåligt alternativ till att åka bil. Priserna är på tok för höga och man vet inte när ( om) man kommer fram med SJ. Flyget då? Jag som åker till Hudik från Rengsjö kan knappast beakta flyget och vill man åka inom Sverige eller Europa i en sardinburk och betala 10 spänn för ett glas vatten så varsågoda. SEnast jag åkte med SJ från Arlanda så var tåget punktligt och det bjöds på vatten, kaffe och frukt. Men det ursäktar inte alla problem med kommunikationer och tidtabeller samt SJ:s ovillighet att hjälpa resenärer som råkat illa ut.

Inga kommentarer: