lördag 23 februari 2008

Töntigt

Jag har varit lite slö med skrivandet men kommer nu också att tänka på en undersökning som publicerades i radio häromveckan. I undersökningen hade man tagit fasta på vad som uppfattas som töntigt bland svenskar. Undersökningens omfattning har jag inte grepp om men det som var töntigast var bl a
1 Att prata om husuppvärmning - Aj! Där befinner jag mig ständigt med mitt prat om ved!!
2 Idrottssandaler - sådana där jättestora "klättergrunkor" där storlek 38 ser ut som 45 och fotspåren måste kännas som för den som hamnar i jättarnas land t ex cyklopernas fotspår i sagan om Odysseus. Det är onekligen fult med sandaler och det är tur att de är sköna för annars hade de inget berättigande p g a sin fulhet. Kombinerat med shorts så talar vi om en estetisk chock som nästan gör dig blind eller spysjuk. Kortbyxor på vuxna människor och i stadsmiljö? Nåväl ni bjuder på ett gott skratt i alla fall när ni vandrar trottoaren fram med kakishorts och stora klättergrunkor och jag tänker osökt på den turkiske restaurangägare jag talade med i Istanbul. Han frågade mig varför västerlänningar klär sig som om de kommer från slummen och varför det passar sig i hans land? Men han instämde i det goda skrattet och jag berättade att västerlänningar klär sig "casual" när de turistar och tyvärr är den klädstilen densamma som slummen i de länder som är fattigare....Visst är det konstigt?
Jag sätter aldrig på mig shorts! Den skräckchocken överlever ingen !!!!!! Sandaler då? Ja inte de där missfostren som kallas idrottssandaler i alla fall.
Här har jag nästan skrivit en modeblogg.......
Här kommer en kort slutsats i farbror Brommels blogg om mode:
Kvinnor kan ha en kort kjol. Många damer förfasar sig över kortkort samtidigt som de själva har shorts på sig och visar ännu mer ( dessvärre) i shorts
Herrar måste dock kunna ha shorts på sig men i kombination med stora sandaler ser de dessvärre töntiga ut men betydligt bättre än någon dam som bär shorts. Men vuxna män i kolt/kortbyxor....Uj uj uj!
Vad skulle Sofi Fahlman säga?

Inga kommentarer: