söndag 4 januari 2009

Hjälp till barnen

I helgdagarna har bl a Röda Korset och Barnfonden förekommit i reklam-snuttarna på TV. Med flashiga trendiga kändisar som sjunger en gammal Supertramp-dänga ( Give a little bit) ska vi lockas till att lätta på plånböcker och skänka en slant till nödlidande. Barnfonden har en liten flicka som pratar om sin pappa och att hon inte gråtit sedan han dog. Jag är medveten om min raljanta ton men det goda syftet förtas helt av det faktum att dessa organ tar dyr reklamtid i anspråk för att nå oss. För mig kommer ett stänk av illamående när jag vet att en relativt stor del ( maximalt 25 % om man ska få ha ett s k 90xxx-nummer) går till dessa trendiga Stockholmsbyråer med högavlönade reklammakare som inte ens förstått att kvinnor har rösträtt och ofta arbetar för sitt uppehälle utan tror fortfarande att allt kretsar kring bantning och glädje över att bära små sexiga trosor. Vill vi verkligen lägga en slant till reklambyråerna? Inte jag och därför har jag slutat lägga pengar till dessa hjälporganisationer. De lägger alldeles för mycket pengar på reklam och jag vill inte att 25 av 100 kronor ska gå till trendiga reklambyråer i Stockholm.

Inga kommentarer: