fredag 2 januari 2009

Amning i det offentliga

Så har vi amningsdebatt i Sverige också. Åtminstone i kvällsblaskorna har nu amningen blivit en viktig fråga och kvinnor har reagerat på Facebook som sagt att det strider mot bestämmelser att lägga ut bilder eller filmer på ammande mödrar. I vår västerländska kultur råder påklätt tillstånd i det offentliga rummet och såsom uppfostrad i ett sådant klimat så har jag självfallet en negativ ståndpunkt till allt naket i offentligheten. Vi talar om matbutiker, restauranger, biografer eller ett kafé. Om jag sitter på en restaurang och äter gott , vill jag inte se ett dinglande mjölkdroppande bröst som en liten baby suger på. Det är så djupt rotat i min egen fostran att det är svårt att släppa det. Varför måste vi acceptera det? Varför tror dessa mödrar att världen roterar runt dem och deras behov? Barnet förstår nog inte så mycket utan det här har blivit en form av politisk manifestation av militanta mödrar som till varje punkt och pricka ska ha sista och rätta ordet. Tagga ned och ta hänsyn!
Jag har å andra sidan också svårt att se något positivt i män som springer med bar överkropp på alla möjliga ställen och det handlar om samma där: fostran. Det är svårt att inta en objektiv ståndpunkt i frågan men jag undrar också över varför kvinnor vill visa upp sina bröst på det här sättet? Varför måste det göras sådan sak av naket bröst eller ammande bröst? Vad kommer härnäst? Blöjbyte vid matbordet på en restaurang? Detta lär ha förekommit på Macdonalds. Tycker ni ammande mödrar att det också är fullkomligt acceptabelt? Ska vi rapa, fisa, kissa och bajsa vid matbordet också? Varför måste vi se era nakna mjölkdrypande bröst när vi sitter och äter på restaurang, klätt oss fina och kostat på oss detta besök?
T o m nätsajterna såsom Facebook har uppenbarligen sagt nej till amning på nätet och det är helt enkelt vår västerländska kultur som präglar detta och det präglar naturligtvis mig också. Åker man till djungelkulturer av något slag så är inställningen helt annorlunda och barnen springer nakna högt upp i åldrarna och kvinnorna springer med blottade bröst och ammar ogenerat. De är INTE präglade av vår västerländska kultur och det är uppenbarligen den kulturen våra ammande mödrar vill ha eller? Vill ni springa nakna på stan med nakna ( eventuellt förekomsten av större ) barn och amma när det uppstår behov? Ja det är nog en trevligare och mera avspänd kultur som finns i annorstädes, det kan nog tyckas, men jag är för präglad av min kultur för att vilja se en massa nakna människor på stan. Jag vill inte springa naken på stan i alla fall och ingen vill se mig naken heller.

Inga kommentarer: