onsdag 31 december 2008

Päls?

Jag kunde inte undvika att se stora rubriker idag igen och med Blondin-Bella i fokus. Denna tjej kan skapa rubriker för i stort sett ingenting. Hon är en vanlig bloggare som retat upp folk p g a sin "fina" priviligierade bakgrund och åsikter om Karl-Bertil Jonssson m m. Nu har denna unga tjej också burit päls på en hel del bilder och uttalat sig om det legitima i att bära päls. Hon är inte ensam, Beyoncé har gjort detsamma liksom J-Lo. Vet man lite mer om hur pälsarna tillverkas så är det inte bara själva dödandet som är avskyvärt utan också, och ännu avskyvärdare egentligen, är hur en del djur förvaras i avvaktan på att eventuellt bli levande flådda. Jag har sett bilder på djur som hakats upp och flåtts levande och sedan har det flådda djuret levt i en bra stund efteråt. Andra djur sitter i fällor och dör en långsam död. Exklusiva djur jagas för sin päls och det har t o m talats om att vissa arter har tunnats ut avsevärt t ex leopard och ozelot. Sådant är naturligtvis fruktansvärt och att ändå bära päls av sådana djur, utrotningshotande eller torterade, visar på en osmakligt låg nivå kunnande och känslighet. Men hur konsekvent kan man vara? Många med mig bär säkert läderskor, läderjackor eller har värmande fårskinn i bilen och i TV-soffan när vinterkylan tränger sig på. Många trängdes för att få tag i julskinkan och på julbordet dignar det av diverse läckerheter från djurriket. För detta krävs det att något djur sätter livet till. Jag är inte 100 % konsekvent men försöker hitta bättre konsekvens i mitt sätt att leva men når nog tyvärr aldrig 100 %. Kan jag då trösta mig med att just mina produkter inte föregåtts av djurplågeri? Det kan jag nog inte, för vid slakterierna utspelas scener vi inte vill tänka på. Djur stressas och plågas oerhört i frakter och inför själva slakten. Hur ska vi ursäkta det? Slaktdjur färdas långt och många dör på vägen utan tillgång till vatten och mat. Allt för att någon räknenisse suttit vid kalkylatorn och talat om att det är billigare att frakta slaktdjur runt hela Europa än att vi slaktar kossan eller grisen i Rengsjö. Hur kommer man fram till det förresten? Eller har vi ett exempel på EU-samarbete kanske? Hur som helst så är vi människor oerhört egenrådiga och plågar och dödar djur i stor utsträckning för kläder, mat och status. Rätt eller inte?

Inga kommentarer: