lördag 13 juni 2009

Fyra år i ungdomsvård

En ung flicka hann aldrig bli helt vuxen. Två jämnåriga kamrater hade kanske druckit för mycket och gjorde verklighet av sina planer att döda Tess, en vacker levnadsglad 15-åring med hela livet framför sig. Många skriver på Aftonbladet att de känner med Tess familj och också med mördarnas familjer. Jag undrar också vilken av föräldrarna som kan må sämst? Den ena har legitimitet att sörja en död älskad dotter med de andra föräldrarna? Deras tonåringar har på några dagar blivit hatade mördare och ömsom framställs de som prydliga ungdomar med bra betyg och ömsom som kalla planerande mördare som uppenbarligen tänkt till på detta i åtminstone två veckor. Fyra år i ungdomsvård kan de uppenbarligen få och man kan ställa sig frågan om det skulle räcka? Vad är Tess liv värt? Hon kommer aldrig tillbaka oavsett straffet men jag tycker detta brott är särdeles skrämmande. Två 16-åringar har planerat och utfört ett bestialiskt mord på en kompis. Det går kalla kårar efter ryggen på mig och jag ställer mig självfallet frågan VARFÖR? Vad är det som får två unga människor att planera, just det planera, och döda en jämnårig kompis. Vad var det som fick dem att hata så mycket och vad fick dem att verkligen också göra det med önskad verkan?
Hur mår de båda 16-åringarna nu? Bryr de sig? Jag ställer frågan även om det sägs i media att dessa båda mår förskräckligt men hur kunde de kliva över linjen och utföra dådet? Mår de verkligen illa för att Tess är död eller över uppståndelsen?




http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5376451.ab

Inga kommentarer: