måndag 29 juni 2009

Shorts är det fulaste plagg som skapats!!!

http://www.aftonbladet.se/wendela/jobbet/article5443290.ab
Så har det skrivits om klädkod igen. Shorts på jobbet är inte ok enligt bl a Camilla Thulin och många har reagerat på detta. En del delar Thulins uppfattning medan andra blir förbannade eller tycker helt enkelt att det är tramsigt. Jag tycker shorts bara helt enkelt är ett ofattbart fult plagg! Kortbyxor på vuxna?!? Skönt är det förvisso och det ska väl ändå får råda, i vissa sammanhang, men trots detta så rycker det i skrattnerven när jag ser dessa shortsarméer invadera köpcentra eller restauranger. Jag kan säga att jag besparat min omvärld en hiskelig upplevelse eftersom jag själv aldrig bär shorts. Som kvinna kan jag sätta på mig en klänning som både är skönare och många många gånger snyggare och anständigare ( utseendemässigt). Det finns kvinnor som kan tycka till om kjollängder samtidigt som de visar sig i korta shorts där betydligt större del av benen exponeras. Konsekvens?
Männen har inget val. Vill de lufta benen så är shortsen det enda alternativet och , ursäkta mig själv och andra kvinnor, shorts ser bättre ut på män även om det i kombination med sandaler är så hiskeligt fult att mina ord tryter. Tar männen dessutom av sig tröjan så borde det finnas en ordningspolis. Vem fan vill se nakna överkroppar i affären eller på restaurangen? Där borde vi sätta tumme på i högre grad än att hacka på de som går i shorts på ett eventuellt lagerjobb eller rörmokeri.
Dessutom kan jag säga att på 80-talet fanns det byxkjolar och s k cityshorts för kvinnor och en del hade dessa till kavaj och pumps. På banken eller kontoret!!!!! Jag ljuger inte utan har själv bevittnat detta!!! Det du, Camilla Thulin! Fruktansvärt fult var det och något liknande har vi inte idag tack och lov.
Shorts hör hemma på stranden eller i trädgården och någon högre grad av elegans får aldrig detta fula plagg. De som har dem för bekvämlighet gör kanske inte anspråk på annat än just att få känna sig lediga och då kan de få vara detta och i fred för våra stilpoliser. Vi ska väl ändå minnas att Sofie Fahlman och många andra modebloggare puffat för shorts till mera eleganta sammanhang och där haltar det betänkligt. När man ser unga modebloggare visa sig i shorts och gladiatorsandaler och sedan säga sig vara eleganta för fest då har de hamnat på samma stilpoäng som gubbarna med bar överkropp. Låter det hemskt? Kanske men betänk att Fahlman och company hävdar att de är eleganta och välklädda vilket de verkligen inte är. I den pajasmunderingen passar de på stranden eller i trädgården.
Shorts är helt enkelt jävligt fult! Elegans och shorts är inkompatibla. Alla ser lika komiska ut i shorts och allra värst skulle jag se ut och det vill jag inte utsätta mig eller mina medmänniskor för.
Å andra sidan vill jag också ha sagt att det inte ska dras slutsatser om de människor som bär shortsen. Jag känner många fantastiska, intelligenta, välutbildade och trevliga människor som går omkring i shorts . Min åsikt rör enbart plagget och dess estetiskt motbjudande intryck jag uttalar mig om!

1 kommentar:

santiago sa...

Visst har du rätt, Brommel. Så rätt. Det är sorgligt att det existerar människor som tror att de är snygga i en klädsel som på sin höjd hör hemma i trädgårdslandet. Huvaligen!