fredag 26 juni 2009

RIP Jackson

Som så många andra har jag med bestörtning läst om Jacksons frånfälle. De sista åren präglades av en förföljelse utan dess like. Trots att han friades från pedofilmisstankar i rätten tvingades han fly från de gatlopp massmedia tvingade honom till. Få gånger talades eller skrevs det om hans oerhörda vikt för musiken och hur nyskapande han var. Se bara på de videos som finns på Youtube och låtar från sent 70-tal som ännu känns fräscha och tidlösa. Klassiker som Bad, Thriller ( skrevs inte av Jackson) Billie Jean och Beat It är fortfarande fantastiskt bra låtar och klassiker. Jag anser också Earth song vara en oerhört vacker och gripande sång som också skrevs av Jackson. Men hans förmåga som artist och musikskapare försvann i skuggan av anklagelser om pedofili, plastikoperationer, skygghet och kufiska hobbies. Det är sorgligt för han hade fortfarande kunnat skriva låtar och utveckla den musik som blivit så torftig och själlös anno 2009. Jag hoppas Jackson får frid nu. Som de hycklare de är kommer nu hyllningar att strömma in från de tidningar och TV-bolag som gjorde hans liv till en helvete! Själv ska jag spela Earth song på den CD-singel som jag fick på köpet vid ett annat skivköp....
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article5432770.ab

Inga kommentarer: