torsdag 27 december 2007

Skrivklåda och demokrati!

Jag tror bestämt Farbror Brommel har lite skrivklåda. I morse ringde en äldre man och berömde mig för en insändare som jag dessvärre inte hade en aning om att den publicerats. Jag har ju rationaliserat bort papperstidning och hade just klivit upp ( herre gud, jag har ju jullov och klockan var inte ens elva!!!). Jag såg senare att det var en av mina insändare om politiker och i synnerhet då landstingspolitikerna i Gävleborg. De har ju beviljat sig en studieresa till Kanada för att studera : medborgardialog, kvalitet, volontärarbete och så någon ytterligare klyscha som jag glömt bort namnet på. Visst är det tragiskt när de inte ljuger bättre? Antingen är de för enfaldiga för att göra bättre ifrån sig vid beslutsmotiveringar eller också är de för långt borta från den verklighet som förde dem till dessa poster. I båda fallen är sådana politiker ett reellt hot mot den demokrati vi tar för givet. Vi får nu ställa högre krav på folkvalda eftersom de banar väg för icke-demokratiska krafter. Vad vet vi om Sverigedemokraterna egentligen? De är dock på kraftig frammarsch och våra klantiga parlamentariker gör självmål på självmål. Se upp!