lördag 15 december 2007

Tomt liv?

När jag är ute och går frapperas jag av mängden bilar som passerar. Är det verkligen rimligt att den lilla byn, där jag bor, med ett tusental invånare passerar mig med 20-30 bilar i timmen under icke-arbetstid? Kära ni, en mattelektion i att räkna bilar per dygn ger följande: Vi drar till med 20 bilar per timme och per dygn har vi 24 timmar. Det blir ju 480 bilar. Den siffran kanske drar nedåt nattetid men inte så mycket som vi tror. Bilar åker här dygnet runt och i en omfattning som jag aldrig kunnat drömma om när jag flyttade hit. Vart åker ni allihopa? Är ni på väg till något köpcentrum för att handla ännu mer chips och dataspel eller vad? Jag inser snabbt att vi som bor i välfärdens Sverige inte har det så bra egentligen för jag tycker mig se många tomma och själlösa blickar i stressens köpcentrum. Finns det några lyckliga människor någonstans? Hur kan det stå så många bilar på köpcentrens bilparkeringar? Hur kan det vara så fullt med folk på IKEA oavsett tidpunkt ? Hur kan det komma sig att halva Rengsjös befolkning ( siffermässigt) åker dagarna i ända på den väg jag promenerar med mina hundar? Vad är det för fel på Sverige?

Inga kommentarer: