torsdag 25 december 2008

Grymhet

Grymhet mot djur är inget nytt och heller inte speciellt sällsynt. En av de värsta och mest sadistiska filmer jag sett om djurplågeri är en kinesisk kvinna som iklädd högklackade skor och elegant klänning trampar ihjäl en liten hundvalp. Inledningsvis smeker hon djuret men sedan lägger hon valpen på marken och inleder massakreringen av hunden som till slut består av blodiga slamsor. Såvitt jag vet fick både hon och fotografen gå under jorden t o m i Kina, djurplågeriernas förlovade hemvist, och det finns också filmer där hon gör samma sak med kattungar och kaniner. Idag hittade jag bilder som var ännu värre: Kitten killer returns. En kvinna i stövlar och kortkort trampar sönder en kattunge, ögat trycks ut och sedan sliter hon den lilla kattungen i stycken med hjälp av kniv. Vad är det för fel med oss människor och i synnerhet sådana som hon? ÄR det 15 minuter i rampljuset som drar eller är det brist på spänning? Jag blir illamående och just nu har jag stora gråtklumpar i halsen. Hur härdad jag än blir allteftersom livet flyter på så upphör aldrig människans grymhet mot djur att uppröra. Det är för jävligt helt enkelt och jag kan inte uttrycka i ord hur ledsen och förbaskad jag blir över det här. Vilket straff kan man ge sådan här utstuderad sadismen? Vem kan rättfärdiga ett sådant bestialiskt och sadistiskt dåd mot en liten kattunge som knappt är större än en handflata. Minnena av den här pyttelilla kattungen förvandlad till slamsor har etsat sig fast på näthinnan. Jag vill se den leka med bollar och ligga i en flätad korg, inte ihjältrampad och massakrerad. Vad i helvete är det för fel på mänskligheten? En sak är alla s k nyttobetonade djurmassakrar och avlivningar där grunderna är mer eller mindre "förståeliga" men pur sadism inför en kamera är något som får mig att reagera. Sedan har vi ju faktiskt människor som gör detta mot varandra och t o m mot barn så varför ska man fundera över en kattunge? Det är ingen tvekan om att det finns ondska i mänsklighetens framfart. Den är, som man säger, allestädes närvarande.

Inga kommentarer: