söndag 14 december 2008

TV -virus

Virus i datorn? Skaffa ett virusprogram eller brandvägg och du kan kanske skydda dig mot datavirus. Jag har hittills klarat mig bra ifrån detta. Det är aldrig trevligt med virus och nu har vi fått ett nytt virus som drabbar oss TV-tittare som försöker njuta av en god film eller underhållning på någon av våra kommersiella kanaler. Det virus jag talar om här är både obehagligt och irriterande som en varböld eller hudklåda: REKLAM. Här talar vi om ett virus som långsamt håller på att ta kål på allt vad anständigt TV-tittande rör sig om. Minst ett par gånger i timmen blir din film avbruten av reklam för bindor, anorektiska plastikopererade dockor som lurar dig att köpa mascara då du jämför dina egna tillkortakommanden med deras konstgjorda lösögonfransar och redigerade fotoprogram. Fånig chokladreklam ska lura i dig att en fånig kock i vita kläder rör chokladen istället för de kemiska processer som massproducerar det du äter osv osv. Närmare 25 % av attraktiv tittartid ägnar du ofrivilligt åt denna reklam men den passar för toalettbesök och kaffekokning. Är det någon som inte hatar TV-reklamen? Hur passar det ihop med kundens dvs TV-tittarens önskemål om att få se en film ifred? För mig är detta reklamträsk ett ovälkommet virus som sprider sig med följdsjukdomen Programinformation i släptåg.
Jag trodde aldrig jag skulle längta tillbaka till statstelevisionens tidevarv men faktiskt gör jag det. Om två program står mig tillbuds får det i TV 4 eller andra kommersiella program vara bra mycket bättre för att jag ska välja bort SVT. Så plågsamt börjar reklamavbrottet kännas.

Inga kommentarer: