torsdag 25 december 2008

Jultomtar med eller utan kläder men virkade tossor!

Hos mig har inga jultomtar dykt upp och ärligt talat känner jag inte så mycket julstämning. Trist? Nej faktiskt inte för jag har inte känt av julstress heller. Inte en adventsstake eller stjärna har tänts i Rengsjö hemma hos mig. Jag firade julafton i det fagra Söderhamn med föräldrar och jyckarna som förärades jultallrik med både korv och fläsk. Sedan snodde Tuva, jämthundstiken, fläsk från vårt eget julbord...Hon är glupsk den tiken.
Jultomtar såg vi dock i lokalblaskan där två små bebisar publicerats av stolta föräldrar. De hade jultomtemössa och en av bebisarna dessutom virkade sockor. I övrigt var bebisarna nakna och jag väcker den fråga som väckts tidigare: Varför i helvete måste enfaldiga föräldrar publicera bilder på nakna ungar? Tänk på era ungars integritet! Man kan naturligtvis argumentera såsom att nakna barn är hemskt men inte vuxna? Nja jag är nog av den åsikten att naket är privat och när man lägger ut bilder i tidningar eller på webben så är inte företeelsen längre privat. En vuxen person kan också välja själv ( om vi undantar problematiken med porrbranschen och exploatering av kvinnor) när han eller hon vill visa sin nakna kropp. Ett barn däremot måste förlita sig på föräldrar eller andra målsmän. De är inte medvetna om sin kropp på samma sätt och de har inte lärt sig de västerländska klädkoderna. Det måste en förälder klara av och att lägga ut nakenbilder på ungar är faktiskt ett helvetes omdömeslöst tilltag. Dessutom frågar jag mig vem fasen vill se nakna ungar med tomteluvor och virkade tossor? Familjen och porrsurfare möjligtvis. Familjen kan se sin nakna unge med tomteluva ändå och t o m bjuda in släkten på nakenparty med tomteluvor. Porrsurfare ska de väl ändå inte erbjuda smygtittar på de nakna ungarna? Antingen är föräldrarna naiva och dumma eller också....Ja vad?

1 kommentar:

Farbror Brommel sa...

Jag menar....naket är naturligt men många sätter likhetstecken mellan naturligt och offentligt. Den kopplingen känns inte naturlig utan naken kan man vara men varför sätta ut det på nätet eller i tidningar?