lördag 20 december 2008

Musiklistor och Genesis

Santiago bloggar om allt möjligt och han har gjort en lista över Genesis album. Genesis har varit mina husgudar sedan 70-talet när jag pluggade i UPpsala. Den första låt jag hörde var faktiskt "Match of the day" och den finns inte med på något album utan är en singel. När jag flyttade till Uppsala fick jag tag på singeln. Naturligtvis fick jag tag på den på stadens då bästa musikaffär, Musikörat. SEdan hade vi Broddman också ....Sedan fick jag tag på Trick of the tail och Wind and Wuthering i snabb takt. Därefter var frågan vad jag skulle välja härnäst......De här skivorna hade Phil Collins som sångare och jag hade fallit för hans sammetslena röst som kunde genomgå metamorfoser till rytande eller kvidande röstlägen. De tidigare skivorna hade en figur som hette Peter Gabriel vid mikrofonen. Skulle det fungera? Det skulle dröja ett par år innan jag började köpa äldre Genesis men sedan var jag fast...Jag har alla deras studiealbum. Det senaste Calling All Stations kan inte kallas Genesis för spåren är långsökta och endast namnet tyder på att en avfälling har släktnamnet Genesis. Men jag skaffade Selling England by the Pound och kort därefter införskaffades Foxtrot, Lamb lies down on Broadway och Nursery Cryme, lysande plattor om än Nursery Cryme var dåligt producerad med "burkigt" ljud. Men Lamb lies down on Broadway är nog en av de bästa plattor jag någonsin har hört. Här finns spår som inte någon grupp eller musikaliska person kan överträffa. Så är det helt enkelt. Trots Calling all Stations och 80-talets branta utförsbacke till musikens "soprum" så är Genesis det bästa som hänt mitt musiklyssnande. Genom dem har jag lockats fortsätta mitt symfonirockslyssnande och upptäckten av King Crimson, Gentle Giant, Camel ( mina kronprinsar till husgudstitlar...) och detta skapade plattformer för andra intressanta riktningar såsom jazzrock av typen Weather Report,Jaco Pastorious och BrandX. Mina musiksinnen öppnades men blev samtidigt vana vid att kräset förkasta det som kanske idag är vår skvalmusik: Schlager, EMD, Bengtzing m m. Krass plånboksflirtande musik med artister som knappt vet vad låtskrivande är och som får allt serverat i en musikstudio där låtskrivarhantverkare av massprodukter i samma anda som TV-reklam och "skit-funkis" från efterkrigstiden samt snabbmat. Det är snabbsmält, berör inte och "skits ut" några timmar senare varvid reningsverket sköter det slutgiltiga försvinnandet!
Görs det intressant musik idag? Jag är tveksam. Bra musik förekommer men den berör inte och här sitter jag som en gammal rockromantiker och spelar mina gamla 70-talsskivor ( köpta på CD) och njuter av bra musik. Mitt musikresande har gett mig andra fantastiska grupper som Bloodrock, Spooky Tooth, Fuzzy Duck, Writing on the Wall och Brian Auger. Men visst finns det nyare grupper som Rage against the Machine som är spännande musik. Och Santiago, jag gillar den riktning som kallas Acid Jazz som görs av DJ och i studio med sampling. Du gillar inte det här men jag tycker en hel del från DJ-scenen är spännande och nydanande jämfört med resten av krystad musik som kommer fram.
Men lik förbaskat så är Genesis mina gudar inom musik och eftersom jag skriver ganska spontant här så höll jag på att missa en musiker och kompositör som kan dela husgudakronan med Genesis: TODD RUNDGREN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Something/Anything ? är en fantastisk dubbelvinyl med många bra låtar. SEdan hade han ett hårdrockband som hette Utopia där han levde ut gitarrorgier och hårdrocksambitioner samtidigt som han experimenterade med soloalster som jag anser håller mycket hög klass!!

Inga kommentarer: