fredag 12 december 2008

Några funderingar kring musik

Jag kan inte tänka mig många minuter i livet utan musik. På jobbet, på lektionerna, kan jag inte spela musik men i bilen så är det ljuv musik som strömmar ur högtalarna. Idag njöt jag av Atomic Roosters briljanta progressive med den alltför underskattade musikern och kompositören Vincent Crane. Han avled 1989, bortglömd i rockhistorien men inte av oss som lyssnat på Roosters musik. Brorsan har diggat Rooster länge och jag har tagit rygg på honom. Det finns en ljuv blandning av hård rock och gospel i Cranes kompositioner och lägg därtill en fläskig Hammondorgel och lyckan är fullkomlig för mitt musiköra. Det gjorde fantastiskt musik på 70--talet och sent 60-tal. Därefter befinner vi oss i utförsbacke om än med briljanta undantag. Men 70-talet är ju Genesis, King Crimson, Gentle Giant, Atomic Rooster, Eloy, Brian Auger, Camel ( gudomliga Camel!!!!), Todd Rundgren och många fler läckerheter. Vad kan 80-talet och därefter sätta emot? Ja Police, Sting, Nirvana. Pearl Jam och några till och så har vi lite Acid Jazz med bl a Air, Rhinocerauce och kanske också en del av Club-musiken. Men 70-talet är ju bara bäst. Sedan får man aldrig aldrig aldrig glömma Beatles. Utan dem hade vi inte kommit långt i pophistorien. Sedan får ni säga vad ni vill !!!!!! Jag älskar musik och framförallt nämnda tidsperiod.

Inga kommentarer: